Gul jonne - en udda utgivning


  Gul  jonne   handlar om en doldis mitt ibland oss, en udda person med en alldeles egen moralisk kompass. Henrik Törnqwist heter han, är född -62 med rötter i Solna och Roslagen. Henrik är i det stora hela autodidakt som maskintekniker, och med undantag för en kockutbildning i ungdomen har han ingen formell yrkesutbildning. Hans intressen spänner över statsvetenskap, politik, arkitektur, historia, religion och filosofi och hans praktiska kunnande inom det maskintekniska (inom hans nisch) är svårslaget.

Jag är författaren Bente Kaj Henriksson, en 12 år äldre norrlänning i förskingringen, uppväxt i Byske (Västerbotten) och har levt stora delar av vuxenlivet i Härnösand (Västernorrland).  Jag har  jag har två tunga akademiska examina i bagaget och varit arkitekt, informatör och organisationskonsult i eget företag. Mina intressen är intellektuella och kulturella. 

Såna som vi träffas normalt inte över huvud taget. Vårt boksamarbete är närmast osannolikt och beror på rena tillfälligheter och kanske för att vi båda gillar öl, är nyfikna och gillar att lära nytt. Men så har det också blivit en bok inte lik någon annan.

Senare kom Frans Liljenroth, uppläsaren, in i bilden. 

Smakbitar 
Du kan botanisera bland utsnitt av boken,   smakbitar   


PS 
Jonne betyder cykel. 


 






Kommentarer

Populära inlägg