Bakom låst dörr


En dag var verandan uthyrd och dörren till glasverandan var låst. Och jag var så himla nyfiken.

Av upphovsrättsliga skäl visas inte bildena på vad Henrik hittade bakom den låsta dörren. Håll till godo med läsarreaktionerna.


... "Jag kunde inte motstå låsta dörrar.
    ”Vem är det som hyr?” undrade jag.
    ”Det är en konstnär”, berättade mamma, ”han är tecknare, serietecknare”.
 
Jag stod vid dörren när Leif Rundqvist, hyresgästen, var där inne och raspade. Och jag gav mej fan på att jag skulle kunna komma in på nåt sätt. Kollade låset och nyckeln noga. Fick vara noga så ingen upptäckte vad jag höll på med. Letade nycklar i hela huset men hittade inga. Det slutade med att jag petade ur nyckeln som trillade ner på golvet och så krånglade jag upp dörren.
 

Texten är en smakbit ur    Gul  jonne  , en biografisk roman om kocken och maskinisten Henrik W Törnqwist. Kapitel UPPVÄXTEN, Gul jonne. 

Gul jonne är lättillgänglig,  lyssna, låna, läs  , och finns som pocket, e-bok och ljudbok.
    



Botanisera gärna bland andra   smakbitar   i   Gul  jonne   De är en sorts digitala vykort, som kan inspirera och delas till andra.


Kommentarer

Populära inlägg