Flygplansmekaniker från Vietnamkriget


I Vietnam mötte jag en gammal gubbe som jag till en början inte kunde prata med.


... "Jag blev bjuden till beachen senare på kvällen av engelskläraren. Såg inte alls fram emot en romantisk kväll med bögen spelandes gitarr. Jag hade sagt att jag var gift och hade barn och så. Som tur var kom han på att han skulle ha engelskalektion om tjugo minuter.
    ´Yes, då blir det ingen gura på beachen.´
    ”Jag hinner inte köra hem dej.”
    ”Jag hakar på dig till engelskalektionen så kan du köra hem mej sen.”

Det var privat undervisning hemma hos. En gammal gubbe satt utanför.

Engelskläraren gick in för att ha sin engelskundervisning och då kom sex barn ut och ville prata engelska med mej. Jag förhörde dom på deras läxor.

Den gamla gubben bytte om till perfekt skjorta och nu skulle det bli familjefotografering. Läraren fotade. När det var överstökat satte jag mej ensam i en soffa.

Då kom den gamla gubben fram till mej.
    ”Me A thirtyseven”, sa han.


Texten är en smakbit ur    Gul  jonne  , en biografisk roman om kocken och maskinisten Henrik W Törnqwist. Kapitel MASKINIST I EGEN LÅDA, Mongoliet. 

Gul jonne är lättillgänglig,  lyssna, låna, läs  , och finns som pocket, e-bok och ljudbok.
    


    Jag fattade inte vad han menade.
    ”Me mechanics. A thirtyseven.”
    Då fattade jag. Wow. A 37 var det plan som användes mest under Vietnam-kriget. Han sken upp som en sol.
    ”Följ med upp”, sa han.
    Där visade han på en tvättunna som dom hade. Det var höljet på en napalmbomb. Stor som fan.
    ”Nu ska vi dricka pilsner”, sa den gamle.

Läraren satt och skruvade på sej, han såg väl den romantiska kvällen på beachen försvinna. Det gjorde jag med. Och det här var betydligt mera romantiskt, att sitta och snacka om kriget med en Vietnam-krigande mekaniker.
    ”Blev du inte fängslad och mördad när Nord-Vietnameserna kom?”
    ”Nä, jag satt fängslad en vecka, men sen behövde dom min kunskap. Dom kunde ingenting om dom amerikanska prylarna.”
    Han berättade om dom kulturella skillnaderna mellan Nord och Syd och bergskedjan som är skiljelinjen.
    ”Dom norr om är kineser, ett jävla folk, fy fan. Men det får man inte säga.”
    ”Jag lovar att tala tyst om den saken.”

Det blev en hel del pilsner. För att få höra om Vietnamkriget. Och för att undvika beachen." ...


Botanisera gärna bland andra   smakbitar   i   Gul  jonne   De är en sorts digitala vykort, som kan inspirera och delas till andra.

    

Kommentarer

Populära inlägg