Glass

Mitt liv som maskinist i egen låda kom av en tillfällighet bli ett liv med glassmaskiner. 


..."Efter ett halvår som egen företagare ringde mannen som hjälpte mej dra upp vinkorkar på Skansen, Danne Tvilling, säljaren från GB. Han hade avancerat och hamnat på GBs huvudkontor under Unilever och fick en massa andra grejer att göra.
    ”Tja. Har du nåt att göra?” undrade han.
    ”Ae, ett tag till, men sen är det stopp.”
    ”Kan du inte bygga en glassbar åt oss?
    ”Jo, det kan jag väl göra. Var då?”
    ”I Gamla stan.”

Vi träffades där och jag byggde en glassbar åt dom 2002. GBs kund ägde lokalen och ville sälja glass och GB hade hyrt en glassmaskin från ett företag nere i Skåne. In genom dörren kom en maskin som jag inte alls kände till. Jag hade bekantat mej med nåra andra märken under tiden på Skansen, men inte den här.
    ”Kan du installera den här maskinen också?” frågade dom.
    ”Ja, det kan jag göra så att man kan köra den. Men jag kan inget om maskinen.”
    Så då gjorde jag det.



Texten är en smakbit ur    Gul  jonne  , en biografisk roman om kocken och maskinisten Henrik W Törnqwist. Kapitel MASKINIST I EGEN LÅDA, Glass. 

Gul jonne är lättillgänglig,  lyssna, låna, läs  , och finns som pocket, e-bok och ljudbok.
    
Hela projektet var prestigefyllt för GB, strategiskt i Gamla Stan, och det var viktigt att allt funkade. Men ingen visste nåt om hur man startade maskinen.
    ”Kan inte du starta upp den?”
    ”Jag kan försöka.”
    Jag stod där på kvällen och kliade mej i huvudet och kom fram till att det var nåt som var riktigt fel, den funkade inte.

Dan därpå ringde jag till företaget i Malmö som hyrt ut maskinen. Tillsammans på telefon felsökte vi och hittade felet.
    ”Skicka reservdelar”, sa jag.
    ”Tror du att du kan fixa det?”
    ”Ja ja, inga problem. Ni kan ju inte sitta och åka upp från Malmö för nåra reservdelar.”

Jag lagade maskinen och startade upp den och så kom säljbrigaden in.
    ”Wow, den funkar. Kan du meka med såna här maskiner också?”
    ”Jaouö, jag vet på ett ungefär hur dom funkar i alla fall.”
    ”Vi har ett helt lager med glassmaskiner som är paj nere i Jordbro. Massor med maskiner. Det är bara att börja.”

Där och då började det med glassmaskinerna. Och verksamheten växte lavinartat." ...


Botanisera gärna bland andra   smakbitar   i    Gul  jonne   De är en sorts digitala vykort, som kan inspirera och delas till andra.





Kommentarer

Populära inlägg